La perspectiva masculina de la igualtat de génere

Declaració de Barcelona resumeix el primer manifest reivindicatiu de les entitats d’homes per la igualtat de gènere de l’Estat espanyol 

El moviment ha crescut en els últims anys fins a organitzar l’I Congrés Iberoamericà de Masculinitats i Equitat de Gènere 

El manifest unitari reivindica “les diferents formes de ser home (…) superant la patologització, l’homofòbia i la transfòbia”.

El 21 d’octubre el moviment d’homes per la igualtat ha realitzat una “roda d’homes” contra la violència de gènere

Fòrum sobre política del Congrés Iberoamericà de Masculinitats i Equitat

Fòrum sobre política del Congrés Iberoamericà de Masculinitats i Equitat

CRÒNICA.

Els passats 7 i 8 d’octubre Barcelona ha acollit el I Congrés Iberoamericà de Masculinitats i Equitat de Gènere (CIME) organitzat per Homes Igualitaris, el referent català de l’Associació d’Homes per la Igualtat de Genero (AHIGE). Durant els dos dies s’ha debatut sobre igualtat de gènere des de la perspectives dels grups d’homes per la igualtat. S’ha parlat de masculinitats, ni si tan sols de noves masculinitats, perquè es considera que les formes de ser home són plurals i algunes han estat silenciades per les formes hegemòniques impulsades pel masclisme: les més emocionals, sensibles, cooperatives i igualitàries. Un congrés que marca dues fites per a aquest moviment: la realització d’un congrés d’àmbit internacional que agrupi experiències dels dos costats de l’atlàntic i la consecució d’un primer, i històric, manifest de reivindicacions comunes dels homes per la igualtat d’àmbit estatal: la Declaració de Barcelona.

Entre altres reivindicacions destaca el seu emotiu començament: “Rebutgem l’exercici del poder patriarcal i als privilegis que d’ell es deriven”, a més d’una clara condemna i denúncia de totes les formar de violència masclista cap a les dones, l’homosexualitat i la transexualitat. Altres punts fan referència a la “coresponsabilitat dels homes i les cures compartides”, “la paternitat activa i responsable”, “la coeducació”, “el llenguatge igualitari” i el reconeixement “a les diferents formes de ser home (…) superant la patologització, l’homofòbia i la transfòbia”. En aquest sentit és destacable la petició de “permisos de maternitat i de paternitat siguin iguals, intransferibles i pagats a càrrec de la Seguretat Social al 100% del salari”. Segons el document, els homes per la igualtat defensen “les quotes paritàries i de presència de dones i homes, tant en els càrrecs de responsabilitat pública i empresarial, com en les tasques de cura i ensenyament”. I denuncien alguna cosa poc coneguda socialment, els costos en salut per a l’home de la masculinitat hegemònica (competitivitat i no reconeixement de la vulnerabilitat pròpia la qual cosa repercuteix en una escassa cura del propi cos). També consideren necessari revisar “les expressions de la nostra sexualitat basades en el domini, per a gaudir d’una sexualitat lliure, respectuosa i consentida” i condemnen la tracta d’éssers humans i l’explotació sexual de menors.

Per altra banda, reivindiquen dos dies com referència del moviment: el 21 d’octubre quan se celebren les rodes d’homes contra la violència masclista que antecedeixen al 25 de novembre com dia Internacional per a l’Eradicació de la Violència contra les Dones i el 19 de març com el dia del “pare igualitari” i de promoció de la paternitat plena, que té cura dels altres i responsable.

21 d’octubre, roda d’homes 

El 21 d’octubre s’ha celebrat a Barcelona, per tercer any consecutiu, la roda d’homes contra la violència de gènere. La cita vol visibilitzar el paper dels homes contra la violència masclista i que s’ha convertit un referent per als homes igualitaris. L’acte es realitza en tot l’estat espanyol i vol implicar als homes en aquesta lluita contra la violència. Aquesta visibilització es va creure necessària per a treure en el debat públic als homes per igualtat, i que aquest any es veurà reforçat per la celebració del dia del pare igualitari el 19 de març.

Conferència Inaugural del Congrés Iberoamericà de Masculinitats i Equitat

Conferència Inaugural del Congrés Iberoamericà de Masculinitats i Equitat

Els antecedents 

El moviment d’homes per la igualtat neix en els setanta i pretén reflexionar sobre la identitat masculina, a partir de la reflexió realitzada pel moviment feminista. Tot i això hi ha més moviments d’homes, no tots igualitaris. A “groso modo” els moviments d’homes els podem dividir entre els quals reivindiquen la igualtat de gènere -que creuen que la dona encara no està en posició d’igualtat- i estan propers al feminisme, i que els homes deuen canviar perquè aquesta sigui possible- i altres que consideren que la dona, a través del feminisme, ha aconseguit una posició d’avantatge i victimitzen la situació de l’home, que serien els neomasclistes.

Els que estan propers al feminisme se solen agrupar en entitats d’homes feministes o per la igualtat o sobre les masculinitats, treballen per a un canvi interior dels homes. El seu objectiu és que els homes reflexionin sobre els canvis que ha produït el feminisme entre gèneres i per  contribuir a la igualtat. Es pretén que s’assumeixi una paternitat responsable i es considera que els homes han de contribuir també a les cures de les persones (fills, gent major, o qualsevol altre grup social) o a les tasques domèstiques. Per altra banda, es reclama que el gènere masculí pugui demostrar en públic les seves emocions i vulnerabilitat i deixar de costat la competitivitat o la voluntat de domini en pro d’una societat cooperativa i igualitària. Entre les seves propostes destaca que les polítiques de gènere institucionals incloguin als homes o, per altra banda, la petició d’un permís iguals i intransferibles per a homes i dones per naixement o adopció per a acabar amb la discriminació de la dona en aquest camp, i repartir les responsabilitats familiars.

Amb tot, dintre d’aquest moviment, coexisteixen els que consideren que la masculinitat és un fet innat, encara que culturalment matisable, i que els homes són més agressius, dominants i sexuals per naturalesa. I, per tant, creuen que es deu aspirar a l’equitat de gènere i a la igualtat d’oportunitats, però no a una igualtat total (que assimilen a homogeneïtzació) i volen conservar la “diferència” masculina que considera natural. És una tendència assimilable al feminisme de la diferència.

També hi ha qui considera, el que els diferencialistes atribuïxen a l’innat, com una construcció cultural, com una assignació social vinculada gènere. La llibertat i la igualtat serà, llavors, canviar aquest model cultural que assigna comportaments en funció del gènere i permetre una total llibertat fent que els homes puguin assumir valors considerats tradicionalment femenins i viceversa. La igualtat, en aquest cas, no es vincula a homogeneïtzació, sinó a diversitat, entenent, precisament, que ni homes ni dones tenen perquè respondre a una suposada essència innata atribuïda a partir de tenir uns o altres genitals.

Els que victimitzen a l’home i situen al feminisme com instigador de la desigualtat i de privilegis per a les dones se solen agrupar en entitats d’homes divorciats i separats i representen l’anomenat neomasclisme. Aquestes en molts casos es dediquen a presentar batalla a qualsevol demanda feminista, victimitzar a l’home respecte a qualsevol reivindicació d’igualtat per part del feminisme ja que consideren que amaga una voluntat de privilegiar a les dones. D’aquests moviments provenen propostes com la custòdia compartida -encara que alguns moviments pro igualtat han fet seva aquesta proposta amb altra perspectiva-, les acusacions que la majoria de les denúncies de violència de gènere són falses, apel·latius del tipus “feminazi” o l’anomenat síndrome d’alienació parental.

Más información

Centro de Estudios de la Condición Masculina

European Profeminist Man

Asociación de Hombres por la Igualdad de Género (AHIGE)

Homes igualitaris

Plataforma por Permisos Iguales e Intransferibles de Nacimiento y Adopción

Heterodoxia

Hombres por la Abolición de la Prostitución

Espai d’Homes

Aquesta entrada s'ha publicat en Català, Igualtat home-dona, Política i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s