El futur del periodisme

ARTICLE D’OPINIÓ. Publicat a Media.cat el 19 de setembre de 2012

De fa un temps, a diferents formats de trobades sobre el futur del periodisme, un argument que es repeteix sovint és que un dels motius de la crisi del sector té l’origen en què les empreses informatives són dirigides cada cop menys amb criteris professionals. Es diu que alguns dels propietaris dels mitjans de comunicació ja no “viuen” la professió: o bé no són periodistes o bé la de comunicació és una inversió més amb l’únic objectiu de treure’n beneficis econòmics. L’argument assenyala que hi ha mitjans que actuen com si la informació fos una mercaderia més, com si es tractés d’una fàbrica d’automòbils o cargols. I la conseqüència de convertir la informació en una mercaderia més es la pèrdua de prestigi de la professió i la degradació de la funció social del periodisme que l’abocaria a la mala qualitat, el sensacionalisme i la banalització.

Arran d’aquestes reflexions es plantegen alternatives. Actualment és possible que un grup de professionals s’associe per elaborar a baix cost, en comparació al paper o als formats televisius tradicionals, informació de qualitat a partir de plataformes digitals. Alhora les xarxes socials permeten distribuir massivament aquest contingut sense que supose una despesa elevada. A més, hi ha comunitats de lectors disposades a pagar el valor afegit de la informació de qualitat i a accedir-hi des dels nous formats d’internet. Una situació que podria afavorir l’aparició en el futur de nous mitjans de comunicació, de noves formes d’organtizar-los i de finançar-los en què fossin els periodistes i els lectors els impulsors directes i els principals protagonistes.

Ara mateix hi ha diferents iniciatives que impulsen projectes que segueixen les pautes citades de perfil professional i implicació dels lectors: ElDiario.es, MásPúblico.com i +Vilaweb són alguns exemples. En el cas d’ElDiario.es és un mitjà impulsat per professionals, encapçalats per Ignacio Escolar, del qual un se’n pot fer soci. MásPúblico.com és un diari digital que ha adquirit la forma de cooperativa (de professionals i lectors) que finalment s’anomenarà La Marea. El mitjà ja ha anunciat una fórmula que va repetint-se darrerament: format digital i sortida periòdica, tot i que no diària, en paper oferint un valor afegit que va més enllà de la informació d’estricta actualitat i que en el seu cas, i per ara, serà un cop al mes. Vilaweb també ha iniciat un camí en la reformulació de la relació amb els seus lectors i en la recerca de noves formes de finançament que esdevinguen garantia d’independència del projecte: +Vilaweb. El mitjà digital en català ofereix al lector aprofundir en la relació amb la redacció i crear una comunitat a partir de nous productes i serveis a canvi de diferents opcions de contribució econòmica. Combina contingut en obert per a tot el públic, que garanteix l’accés a audiències majoritàries, amb serveis especials per a aquells socis que que s’afegeixen a +Vilaweb.

Les noves tecnologies estan possibilitant aquest nou model de comunicació gestionat directament per periodistes i que a partir d’internet i les xarxes socials generen comunitats online -grans o petites- que cerquen informació sectorial o generalista de qualitat, contrastada i transparent. Un model comunicatiu que apropa professionals de la comunicació i lectors o usuaris i que es basa en la credibilitat i la confiança i s’allunya dels models més mercantilitzats. Alhora, hi ha sobre la taula noves formes de finançament entre les quals són especialment interessants el cas de +Vilaweb i la cooperativa de MásPúblico.com que obren la porta a què els lectors tinguen un paper més actiu i més enllà del de subscriptor.

El periodisme segueix sent necessari, enmig de l’allau de sobreinformació en el qual vivim sempre serà necessari un professional amb criteri per destriar el gra de la palla. Només cal apostar, a partir de nous formats, noves vies de finançament i noves formes d’organitzar-se com les plantejades, per més periodisme, més innovació i més proximitat al lector.

Aquesta entrada ha esta publicada en Article d'opinió, Català, Media.cat, Periodisme. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s