El paper dels periodistes (homes) en la igualtat de gènere

La nostra societat no és, encara, igualitària. Els nostres polítics i polítiques, l’empresariat o les entitats socials veuen el món, per inèrcia, des d’una perspectiva que invisibilitza la presència de les dones i les discriminacions que pateixen. Això, com no podria ser d’una altra manera, es trasllada també als mitjans de comunicació que no fan més que, en molts casos, ser un reflex dels valors socials dominants. Només cal repassar els diferents estudis que ho posen de manifest. Segons l’informe Les dones en els informatius de televisió, elaborat pel CAC i publicat el març de 2009, són dones el 27,5% de les persones que hi apareixen, una xifra molt propera al 28% que ofereix l’estudi Qui figura a les notícies, de 2010 i que es fa simultàniament a 108 països cada cinc anys des del 1995. Recentment, l’estudi Anàlisi del tractament del gènere i les dones als espais d’economia dels mitjans de comunicació ha afegit una nova dada: només un 20% de les persones que apareixen a les notícies d’economia són dones.

El periodisme no és una professió qualsevol, sinó que té una funció social, clau en un sistema democràtic. Per això ha de reflexionar sovint sobre com transmet la realitat i si ho fa de forma adequada, rigorosa, veraç i plural. Els mitjans de comunicació han de ser imparcials, però això no es obstacle perquè es faça autocrítica de com aborden determinats temes als quals la societat és sensible En l’àmbit de la igualtat, els i les periodistes ens hem de qüestionar, tot i que poden haver diferents respostes, si estem actuant de forma correcta, respecte a la igualtat de gènere, per visibilitzar les desigualtats que encara existeixen entre homes i dones o si d’una presència equilibrada (i ajustada a la realitat) d’ambdós gèneres. El que estic dient no és cap novetat ni s’aplica només a l’àmbit del gènere. Només cal revisar els diferents documents de recomanacions per al tractament informatiu que ha fet el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) o el Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC) amb temes com ara la immigració, el món rural o el pluralisme polític. I, per exemple, en l’àmbit territorial les recomanacions del CAC també proposen una presència equilibrada del món rural en les informacions, que actualment donen un pes excessiu a tot allò que ocorre a Barcelona. Tot i que s’ha de dir que en el cas de la igualtat de gènere no desperta tantes unanimitats. En aquest sentit, existeix el manual Gènere i mitjans de comunicació. Eines per visibilitzar les aportacions de les dones una obra conjunta del CAC, el CPC i l’Institut Català de les Dones, que aporta criteris professionals per incorporar el gènere com a variable.

Aprofundir en la informació
Aplicar una perspectiva de gènere fa millor una informació. Quan un o una periodista elabora una informació ha de tractar de buscar allò que és més interessant, aquelles dades que poden aportar noves informacions a la societat, i ser d’interès general. Es tracta de no pensar que la societat és un conjunt homogeni i incorporar la perspectiva que un mateix fet pot tenir efectes diferents entre dones i homes. Res que no fem en altres camps ja que sí que valorem en molts casos les diferents afectacions entre joves i gent gran, la població immigrada i l’autòctona, o en funció del nivell de renda o d’estudis, etc. Així, com quan s’informa de l’atur i la precarietat laboral es ressalta si afecta més els joves, s’hauria de destacar, si és rellevant informativament, si un fet informatiu pot tenir efectes diferenciats per a dones i per a homes. Això permet explicar la realitat de forma més rigorosa i que s’entén millor quan es diu que les dones són les més afectades per la paralització de la llei de la dependència, o són el 62% de les persones que reben la Renda Mínima d’Inserció o s’assenyalen els efectes diferenciats per gèneres que han tingut reformes com la laboral o de les pensions, així com les desigualtats salarials que es tradueixen també en pitjors pensions, etc. Explicar la diversitat ens ajuda a comprendre més la nostra societat on encara es produeixen grans desigualtats per causa del sexisme. No es tracta, per tant, d’incorporar un nou biaix (com el masclista però a l’inrevés, com es veu des d’una part de la professió), sinó d’afegir una variable, en la qual fins ara no s’ha aprofundit gaire, com la de gènere. Això permet enriquir i completar la informació i elaborar-la amb més rigor per aprofundir en la realitat i complir millor amb la funció social del periodisme.

La perspectiva de gènere interessa els homes
I aquesta tasca d’incorporació de la perspectiva de gènere a la professió l’han de fer les periodistes però també els periodistes. No és una “qüestió” de dones, no es tracta de temes “de dones” molt sovint rebatejats com a “igualtat”. Incloure la variable del gènere és una qüestió de bona pràctica professional que implica també els homes. Però és que, a més, amb aquesta eina es poden fer aflorar les negatives afectacions que per a la població masculina també té el sexisme. Actualment, tot i que els models d’homes que s’ofereixen als mitjans són més plurals que els de dones, també s’invisibilitza aquells referents masculins que no es corresponen amb l’estereotip més masclista: els més sensibles, cooperatius, que aposten per lideratges alternatius o que tenen cura dels altres, etc. A més, el masclisme ha provocat efectes negatius també sobre la població masculina, tot i que en general les dones siguen les més perjudicades i els homes siguen els màxims beneficiats. Els homes, com a col·lectiu, tenen menys esperança de vida, tenen més accidents laborals i de carretera, cometen més accions violentes o suposen el 90% de les persones empresonades. I tot això té una clara vinculació amb el masclisme segons els experts. La variable de gènere, per tant, també interessa els homes perquè els afecta directament en aspectes referits a la salut però, alhora, en altres àmbits com la vivència de la paternitat o la cura dels altres.

Aquesta entrada ha esta publicada en Article d'opinió, Blog de l'ESCACC, Català, Igualtat home-dona, Periodisme. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s