El paper dels mitjans comunitaris

Publicat a Media.cat el 13 de setembre de 2013

Habitualment quan pensem en mitjans de comunicació ho fem en format d’empresa privada i amb ànim de lucre o també en mitjans públics. Cap dels dos són producte de la iniciativa col·lectiva, cívica o ciutadana: els mitjans privats amb ànim de lucre naixen a partir d’un o diversos inversors i els públics els creen les institucions. I si bé en tots dos casos són serveis públics que garanteixen el dret a la informació, bàsic en democràcia, hi ha el perill que els primers tinguen la pressió dels interessos comercials de l’empresa i els segons la pressió del govern de torn. Si bé des de qualsevol dels dos àmbits es pot exercir el periodisme amb independència professional, les limitacions són clares.

En el mapa d’empreses informatives n’hi ha hagut sempre poc espai per als mitjans cooperatius -tot i que amb la crisi han sorgit interessants iniciatives al respecte-, i també per als mitjans comunitaris o del tercer sector. Moltes vegades assumim amb naturalitat que la situació és i ha de ser aquesta: els mitjans són majoritàriament privats. Amb tot, si comparem amb altres sectors veurem que no en tots els àmbits de l’economia passa el mateix. Per exemple, si bé en molts casos el pes de l’empresa privada és major que en el nostre, també n’hi ha sectors on el pes d’allò públic és molt més aclaparador que en el dels mitjans i això ocorre precisament per la funció social que tenen. La sanitat i l’ensenyament són sectors eminentment públics, almenys fins ara, i és així per poder garantir els drets socials a la salut i a la igualtat d’oportunitats. En l’àmbit dels mitjans de comunicació, que han de garantir el dret a la informació, els sector públic té un major pes en televisió, bastant més reduït en ràdio o internet i nul en premsa escrita.

No ho plantege perquè crega que el dret a la informació s’haja de garantir des del sector públic majoritàriament, tot i ser una peça clau del sistema comunicatiu en una democràcia. La llibertat de premsa consisteix en tenir contrapoders al govern, paper que poden fer els mitjans privats. Només afegesc que, potser, també cal definir un espai per als mitjans comunitaris procedents dels moviments socials i entitats que facen, alhora, de contrapés al sector privat i públic. Especialment en l’àmbit audiovisual. Crec que ha d’haver equilibri entre els diferents sectors, públic, privat i comunitari i també afegiria els sectors cooperatius i que tots tres àmbits fomentessin la participació social. De fet, si ens comparem amb la societat en general, els moviments socials, les entitats i en general les activitats econòmiques sense ànim de lucre tenen més pes en el conjunt de l’economia que en el sector de la comunicació. El reduït espai dels mitjans comunitaris és, per mi, una anomalia respecte al que passa a la resta de la societat i un dèficit si es vol que el sistema comunicatiu siga reflex de la mateixa. En aquest sentit, diferents països llatinoamericans han intentat equilibrar amb legislacions que, per exemple, garanteixen un terç de l’espai audiovisual a aquest tipus d’empreses informatives entre altres elements.

A Catalunya, tot i que la Llei de l’Audiovisual en fa un reconeixement d’aquests mitjans en el seu articulat, ni els regula, ni els reserva espais en l’audiovisual, ni en facilita la viabilitat. Un major pes d’aquests mitjans en el nostre sistema comunicatiu seria una forma, entre altres, de garantir un major pluralisme, no ja només polític, que també, sinó en el tipus de continguts, ja que els de caire social tindrien més presència en aquestes empreses sense ànim de lucre. Uns mitjans, els comunitaris, que necessiten d’impuls, regulació, reconeixement i viabilitat.

Aquesta entrada ha esta publicada en Article d'opinió, Català, Media.cat, Periodisme. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s